En l’entrada anterior he volgut parlar sobre la lluita de les TIC per arribar a les escoles, però avui m’agradaria concretar i
comentar el present de les noves tecnologies dins de les aules d’infantil.
Avui dia, estem acostumats a veure aquesta imatge. Foto de: Juan Ramón Martos |
Però, lamentablement, aquesta no es veu tant... Foto de: Mikel Agirregabiria |
Per desgràcia, i com bé reflexa Jesús Gil i Estívaliz
Asorey en El placer de usar las TIC en el
aula de infantil actualment trobem a l’aula unes TIC amagades, vull dir: en
moltes ocasiones els continguts que treballem amb elles no tenen relació amb
els que treballem a la unitat didàctica o als projectes; s’utilitzen de manera
puntual, aïllada i inconnexa; són
concebudes com a un premi més que com una metodologia de treball; es fan servir
softwares, però són comercials i no gaire edu.catius; tenen més un objectiu lúdic,...
No obstant, no ens adonem de que tot això pot canviar amb
una reflexió sobre la tasca educativa, una decisió ferma i una aposta segura
per una nova metodologia reforçada per les TIC. Si ens arrisquem guanyarem molt
més del que perdrem. Només cal valentia i donar lloc a accions com les
següents: configurar un racó per a l’ordinador (oferint diversos agrupaments i
també, clar, connexió a Internet), proporcionar canvis en els horaris i espais
escolars, i introduir noves eines, innovant el seu ús (amb el Word, Power Point,
bloc, correus electrònics, tablets, etc.). Si això fem, una nova metodologia basada
en el subjecte actiu, autònom, aconseguirem.
Per tant i d'acord amb la meva companya Eva, "no només serà necessari adaptar les necessitats dels infants a les exigències de la societat, sinó que també s'haurà de comptar amb més formació per al professorat i amb un canvi en la metodologia".
Per tant i d'acord amb la meva companya Eva, "no només serà necessari adaptar les necessitats dels infants a les exigències de la societat, sinó que també s'haurà de comptar amb més formació per al professorat i amb un canvi en la metodologia".
I aquí us deixo l’esmenta’t d’una manera més visual:
Creat a classe |
A més, Jordi Adell en Las fases de la integración de las TIC: tiempo y oportunidades i en
Competencia digital de los profesores
ens parla també d’aquesta important idea de canvi de metodologia aprofitant les
noves tecnologies. Específicament Adell ens explica la teoria ACOT (Apple
Classrooms for Tomorrow) que es centra en les fases que han de dur a terme els
mestres amb la tecnologia. Per a que les pugueu conèixer, teniu l’esquema que a
continuació veureu:
Creat a classe |
On creieu que us trobeu? Personalment, com a futura
mestra considero que em trobo en l’inici de la fase d’apropiació. M’agradaria
dir que quan vaig entrar a la universitat penso que em trobava al començament
de la segona fase ja que feia un petit ús de les noves tecnologies, però
realment ha estat al llarg d’aquesta carrera quan he pogut avançar amb l’ús de
les TIC i és en aquest quart any on penso que estic endinsant-me en aquesta
quarta fase.
Per altra banda, Adell(2003) en Internet en el aula: a la caza del tesoro ens comenta una
activitat didàctica per integrar Internet a l’aula. Aquesta consisteix en
formular preguntes per cercar la resposta en certes pàgines webs vàlides, on
per acabar, hi ha una pregunta final per conèixer l’aprés. L’autor defensa que “són
estratègies útils per adquirir informació sobre un tema concret i practicar
habilitats i procediments relacionats amb les TIC”. Des del meu punt de vista,
trobo que aquesta activitat estimula la motivació de l’alumne i clarament afavoreix
la seva autonomia, encara que he de dir que el seu ús en infantil el veig
complicat i em provoca inseguretat, però estic ben segura que la podré adaptar
de manera que els infants l’entenguin i es beneficien de noves formes d’aprendre
amb les TIC. Com ja he dit abans, tot es arriscar i ser valent. Així doncs, l’hauré
d’intentar.
Bé, us facilito aquest esquema per a tenir de manera més
directa i detallada del que consta aquesta activitat:
Creat a classe |
Per últim, voldria parlar també de la metodologia TPACK.
Suposo que us pregunteu que és doncs això:
http://www.ticyeducacion.com/2011/01/metodologia-tpack.html |
És a dir, el que cerca aquesta metodologia és la integració de les TIC en l’educació a través d’un coneixement multidisciplinari on s’adjunten i conviuen el coneixement tecnològic, el pedagògic i el disciplinar. Si aconseguim que un docent abasti aquests coneixements i els sàpiga combinar, estic ben segura de que obtindrem el que he volgut plasmar durant aquesta entrada: l’ús (no em refereixo només a la forma instrumental) de les tecnologies de la informació i la comunicació dintre de l’aula per al desenvolupament de la competència digital de l'infant(tal com defensa Adell en aquesta entrada) i per a fomentar una nova metodologia basada en l’alumne.
En conclusió, la integració de les TIC a l’aula fent un
ús no només d’adopció, sinó de innovació, penso que és una meta a la qual serà
difícil arribar, però crec que amb consciència, constància i perseverança
podrem anar lluny. Tal vegada no guanyarem cap premi, però si hem fet un recorregut
adequat i brillant, això resultarà més beneficiós que cap altra cosa.
Per finalitzar, aquí teniu un exemple d’ús de les TIC a l’aula:
FINS AVIAT!
No hay comentarios:
Publicar un comentario